Laat zien welk probleem je oplost.

Als het over je bedrijf gaat, zijn we snel geneigd te zeggen wat we doen: ‘We maken gordijnen op maat’, “Wij geven belastingadvies aan MKB-ondernemers’ of ‘We verkopen alles op het gebied van automaterialen’. We vertellen het liefst over de oplossingen die we bieden. Hoe specifieker je oplossing, hoe makkelijker het voor mij is om je in een hokje te plaatsen. De vraag is alleen of ik je overweeg als ik met een bepaald probleem zit. De kans is namelijk groot dat ik jouw bedrijf allang ben vergeten.

Had je me verteld welke problemen je voor mij kunt oplossen en me had geconfronteerd met de gevolgen van dat probleem dan was de kans groter geweest dat ik je wel herinner. Zo werkt dat nu eenmaal. We krijgen dagelijks zoveel informatie dat onze hersenen wel afwegingen moet maken om nog een beetje te kunnen functioneren. Laat me zien welk probleem je oplost, zodat ik direct kan vaststellen of je voor mij interessant bent. Dat bespaart ons beiden uiteindelijk kostbare tijd.

En dat probleem mag je best uitvergroten. Sterker, hoe groter een probleem hoe meer het blijft hangen. Problemen hebben nu eenmaal aantrekkingskracht op mensen. Daarom staat de krant er vol mee. Houd het echter wel geloofwaardig en maak het levensecht. Een bijkomend voordeel van deze manier van beschrijven is dat je de lezer laat zien dat je weet hoe zijn wereld in elkaar zit; “Eindelijk iemand die mij begrijpt”.

Praat met je klanten en vraag waar ze tegenaan lopen. Zo spreken wij vaak ondernemers. En als we echt met elkaar in gesprek zijn, blijkt dat er achter de ‘het gaat top’-façade zorgen bestaan over de toekomst. Vooral de snelheid en impact van online baart veel ondernemers zorgen. Zij zien minder ervaren ondernemers met een goede website en online strategie snel groeien. Ten koste van hun eigen bedrijf. Een bedrijf dat ze met veel pijn en moeite hebben opgebouwd.

Ervaren ondernemers maken zich zorgen over het voortbestaan van hun bestaan. Gaan twijfelen aan hun ondernemerschap. Die twijfel en onzekerheid veroorzaken stress. “Mijn bedrijf is mijn pensioen. Nu mijn bedrijf niet meer groeit, wordt het minder waard. En wat betekent dat voor later?”

Komt het binnen? Blijft het hangen? Beter dan ‘Wij helpen ondernemers met hun online identiteit’, toch?

Welke problemen los jij op? Welke verhalen hoor jij van jouw klanten. Waarmee heb jij ze geholpen? Leg dat vast, kies het grootste probleem dat je hebt opgelost. Laat je bezoekers de pijn voelen die jouw klant voelde. Vertel er wel gelijk bij hoe je het hebt opgelost. Anders laat je ze met een rotgevoel achter.

Lees ook tip 7 in onze reeks met waardevolle tips en je zal zien dat je flink kan groeien als je deze tips gericht toepast. Lees blog 7: Hoe belangrijk is online voor jou?