Weet waarin je het verschil gaat maken.

Je weet wat jouw kwaliteiten zijn. Waar je echt goed in bent en welke je kunt gebruiken voor je online identiteit.

Het is tijd om de contouren van je online identiteit vast te stellen. Daarvoor ga je jouw bedrijf in een hokje stoppen. Of, beter gezegd, in welk hokje jouw ambassadeurs je stoppen:

  • Moet je het hebben van lage prijzen in combinatie met koopgemak en een zo hoog mogelijke kwaliteit? Dan is jouw bedrijf vast en zeker groter dan je concurrenten of zijn je processen beter gestroomlijnd. Anders kun je nooit een gezonde marge maken op je producten. Als je bedrijf in dit hokje past dan beginnen de contouren van Prijsleider zich af te tekenen.
  • Lever je de beste, hipste, coolste producten in je branche? Ben je continu bezig met productinnovatie en het imago van je bedrijf? Dan ben je zeer waarschijnlijk niet de goedkoopste en lever je ook geen echte maatwerk oplossingen. Wel state-of-the-art producten of diensten. Dit zijn de contouren van de Productleider. Zien je een overeenkomst?
  • Weet je precies wat jouw klanten echt nodig heeft en bouw je daar je product of dienst omheen? Is het daarom belangrijk dat je precies weet wat jouw klant bezig houdt en wat hij nodig heeft om zijn doelen te bereiken? Als het leveren van maatwerk of een-op-een oplossingen jouw ding zijn, dan zou je bedrijf best wel eens aan de Serviceleider-contouren kunnen voldoen.

Je hebt waarschijnlijk wel een idee waarin je thuishoort. Maak niet de fout te denken dat je alles bent of moet zijn. Dat loopt nooit goed voor je af.

Terug naar de contouren. Laten we jouw sterke punten eens omdraaien. Stel, dat je niet meer zo snel levert als je normaal gesproken doet. Gaan je ambassadeurs dan bij je weg of maakt ze dat niet uit? Dat ziet er als volgt uit:

  • Selectie: “als jullie geen compleet assortiment meer voeren, ben ik weg”
  • Relatie: “als ik niet om kan gaan met … , ben ik weg”
  • Kwaliteit: “als je de kwaliteit verandert, ben ik weg”
  • Gemak: “als het te bewerkelijk wordt, ben ik weg”
  • Specificaties: “als ik jullie specificaties elders kan krijgen, ben ik weg”
  • Expertise: “als ik jullie expertise ergens anders kan vinden, ben ik weg”
  • Volume: “als jullie ons volume niet aankunnen, ben ik weg”
  • Consistentie: “als jullie niet consistent zijn, ben ik weg”
  • Service: “als het jullie niet meer kan schelen, ben ik weg”
  • Prijs: “als jullie niet de goedkoopste zijn, ben ik weg”
  • Toegankelijkheid: “als jullie niet goed bereikbaar zijn, ben ik weg”
  • Flexibiliteit: “als jullie niet kunnen leveren hoe en wat wij willen, ben ik weg”
  • Netwerk: “als jullie netwerk minder groot wordt, ben ik weg”

Als jouw ambassadeurs bij je weggaan dan heb je een loyaliteitshaak te pakken. Dan wordt de haak een dealbreaker. Een onderdeel van je dienstverlening dat voor klanten het verschil maakt om juist bij jouw bedrijf te kopen.

Stel voor jezelf vast welke sterke punten loyaliteitshaken zijn. Kijk dan in welke categorie ze vallen.

Contour Beschrijving Loyaliteitshaak
Prijsleider Je prospects en klanten kijken vooral of je kunt leveren voor de beste prijs in combinatie met een zo hoog mogelijke kwaliteit en koopgemak. Prijs
Volume
Gemak
Consistente kwaliteit
Return on Investment
Snelheid
Productleider Je prospects en klanten kijken vooral of je grensverleggende, nieuwe producten levert. Ze zijn vooral op zoek naar de beste, snelste en allernieuwste producten. Prijs en service zijn van ondergeschikt belang. Kwaliteit
Specificatie
Consistentie
Hip/trendy
Innovatief vermogen
Serviceleider Je klanten en prospects kijken vooral of je kunt voldoen aan hun specifieke wensen. Ze willen voornamelijk maatwerk en één-op-één oplossingen. Relatie met de klant
Marktkennis
Klantenservice
Toegankelijkheid
Luistervaardigheden
Flexibiliteit

Als het goed is, weet je nu wat voor soort leider je bent. Of zou moeten zijn, want goed scoren op een aantal loyaliteitshaken betekent niet dat je automatisch toonaangevend bent binnen jouw branche. De uitdaging is je concurrenten te verslaan op het gebied waarin jij de meeste loyaliteitshaken hebt. Dan creëer je een basis voor groei.

Dus, heb je deze meeste haken bij Productleider? Zorg er dan voor dat jouw producten de meest gewilde en onderscheidende blijft binnen jouw branche zijn. Dat onderdeel wordt jouw onderscheidend vermogen en maakt je uniek en geliefd.

Op de overige twee contouren hoef je niet de beste te zijn. Probeer dat ook niet. Zorg er wel voor dat je aan de minimale klanteisen voldoet. Anders zet je jezelf alsnog buitenspel.

Wat nu als je veel concurrenten hebt en jullie bieden allemaal zo’n beetje hetzelfde aan? Kies er dan voor om betere service te bieden dan je concurrenten. Zorg dat je medewerkers écht om hun klanten gaan geven en train ze hoe in het leveren van de beste klantenservice.

Je weet inmiddels waarom je ambassadeurs met jou zaken doen en je weet op welk leiderschapstype je moet focussen om toonaangevend binnen je branche te worden. En om toonaangevend te worden, is het essentieel dat je weet wat jouw klanten drijft. Hoe je daar achter komt lees je in: Weet wat je doelgroep nodig heeft.