Weet wat je kwaliteiten zijn.

Groei begint bij weten wie je bent. Waarin ben je nu echt goed? Beter dan anderen. Is dat je vakmanschap, de prijs die je vraagt, je creativiteit of iets heel anders?

Als je niet weet waar je goed in bent, waarom klanten bij jou kopen in plaats bij de concurrentie, is het lastig groeien. Voor je het weet, zeg je de verkeerde dingen tegen je prospects. Of pas je zaken in je dienstverlening aan die je vaste klanten juist als pluspunt zagen.

Breng als eerste je sterke punten in kaart. Vraag het aan je medewerkers, je klanten. Wees eerlijk naar jezelf als je deze vraag stelt en vraag vooral door. Probeer geen bevestiging te krijgen voor je eigen aannames. Kom achter je echte sterktes door een paar keer achter elkaar ‘Waarom?’ te vragen.

Hieronder vind je een overzicht van kwaliteiten waarin je als bedrijf sterk in kunt zijn. In welke kwaliteiten blink jij uit? Het kan zijn dat jouw kwaliteit niet in de lijst staat. Zoek dan verder naar het onderdeel waarin jij échte kwaliteit levert en waarin je wellicht beter bent dan je concurrent.

 

Wat is jouw kwaliteit?

  • Expertise: We weten precies waar we het over hebben. Geen ander in de markt weet beter hoe het zit.
  • Betrouwbaarheid: Als wij iets toezeggen, komen we dat altijd na.
  • Kwaliteit: Onze producten zijn verser, lekkerder etc. dan die van wie dan ook
  • Service: We leveren niet alleen wat klanten vragen. We bieden ze altijd iets extra’s.
  • Relatie: We weten precies wie onze klanten zijn. We beschouwen ze als vrienden.
  • Gemak: We nemen alle zorgen uit handen, zodat het voor klanten eenvoudig zaken doen is.
  • Selectie: We hebben het breedste assortiment. Als wij het niet hebben dan heeft een ander het ook niet.
  • Prijs: Niemand levert zo goedkoop als wij dat doen.
  • Flexibiliteit: Geen vraag is ons te gek. We zijn in staat om alles wat wordt gevraagd te leveren.
  • Innovatie: Wij lopen voor op onze concurrenten als het gaat om het bedenken van nieuwe toepassingen.
  • Netwerk: Niemand heeft zoveel connecties in de branche zoals wij.

Iets gevonden? Heb je het idee dat je daarin écht beter bent dan je concurrent? Dan zou dat weleens het onderwerp kunnen zijn waarmee je jouw bedrijf kunt profileren. Je online identiteit: De manier waarop je jouw bedrijfswaarden visualiseert ofwel de persoonlijkheid van jullie bedrijf.

Voorwaarde is wel dat je daardoor ook aantrekkelijk bent voor je klanten. Dat ze juist voor die kwaliteiten bij jou kopen. Hoe kom je er achter of dat het geval is? Ook weer door dat gewoon te vragen. Aan je klanten, prospects, collega’s et cetera. Dat is gelijk de tweede stap die je neemt.

 

Meer lezen?

Deze blog behoort tot een aantal andere blogs die samen één geheel vormen. Door middel van het lezen en het toepassen van deze blogs heb jij de mogelijkheid om enorm te groeien. Lees blog 2. Weet voor wie je het doet.