De waarde van je bedrijf maximaliseren.

Iedere ondernemer wil het en toch lukt het vrijwel niemand.
De meeste ondernemers in het middenbedrijf geloven dat hun bedrijven meer waard zijn dan ze dat eigenlijk zijn, zo tonen statistieken aan. Daar komen ze op een pijnlijke wijze achter wanneer ze besluiten tot verkoop over te gaan. Dan komt de harde confrontatie met de realiteit van de markt.
Bedrijfseigenaren wachten te lang met het voorbereiden van hun onderneming op een verkoop of overdracht. Hierdoor blijft er te weinig tijd over om voldoende waarde aan het bedrijf toe te voegen. Als gevolg hiervan moeten ze genoegen nemen met een opbrengst die veel lager is dan verwacht. Of er wordt gestart met acties die alleen de korte termijn resultaten verbeteren. Iets dat veelal desastreus uitpakt voor de lange termijn waarde.
Het goede nieuws is dat de meeste ondernemingen de mogelijkheid hebben om hun waarde te verdubbelen. Met behulp van een methodische aanpak en discipline is dat in een periode van 3 tot 5 jaar mogelijk.
De Value Opportunity Profile® (VOP®) is hét Amerikaanse bedrijfswaarde groeisysteem dat Profeyt in Nederland introduceert. De VOP® is ontwikkeld voor bedrijven met een omzet van  € 10 tot € 250 miljoen. Het systeem bekijkt ieder onderdeel van je onderneming en biedt:
  • inzicht in de kwaliteit en het risicoprofiel van 47 kerngebieden;
  • een baseline schatting van de huidige bedrijfswaarde;
  • een gedetailleerd stappenplan van aanbevolen initiatieven voor het maximaliseren van je bedrijfswaarde;
  • een dashboard om What if?-analyses en prognoses uit te voeren.
Vrijblijvende kennismaking
De meeste ondernemers in het middenbedrijf geloven dat hun bedrijven meer waard zijn dan ze eigenlijk zijn, zo tonen statistieken aan. Daar komen ze op een pijnlijke wijze achter wanneer ze besluiten tot verkoop over te gaan. Dan komt de harde confrontatie met de realiteit van de markt.
Bedrijfseigenaren wachten te lang met het voorbereiden van hun onderneming op een verkoop of overdracht. Hierdoor blijft er te weinig tijd over om voldoende waarde aan het bedrijf toe te voegen. Als gevolg hiervan moeten ze genoegen nemen met een opbrengst die veel lager is dan verwacht. Of er wordt gestart met acties die alleen de korte termijn resultaten verbeteren. Iets dat veelal desastreus uitpakt voor de lange termijn waarde. Het goede nieuws is dat de meeste ondernemingen de mogelijkheid hebben om hun waarde te verdubbelen. Met behulp van een methodische aanpak en gezonde discipline is dat in een periode van 3 tot 5 jaar mogelijk.
De Value Opportunity Profile® (VOP®) is hét bedrijfswaarde groeisysteem dat Profeyt in Nederland introduceert. De VOP® is ontwikkeld voor bedrijven met een omzet van € 10 tot € 250 miljoen. Het systeem bekijkt ieder onderdeel van je onderneming en biedt:
  • inzicht in de kwaliteit en het risicoprofiel van 47 kerngebieden;
  • een baseline schatting van de huidige bedrijfswaarde;
  • een gedetailleerd stappenplan van aanbevolen initiatieven voor het maximaliseren van je bedrijfswaarde;
  • een dashboard om prognoses en What if?-analyses uit te voeren.
Vrijblijvende kennismaking
Value Opportunity Profile® is hét bedrijfswaarde groeisysteem, ontwikkeld door Ken Sanginario van Corporate Value Metrics. Hij onderkende dat de meeste eigenaren van ondernemingen nooit de maximale waarde uit hun bedrijf halen. Voornamelijk, omdat ze niet bekend zijn met de vele factoren die de bedrijfswaarde bepalen in de ogen van potentiële investeerders en kopers. 

De VOP® geeft inzicht in de diverse prestatie indicatoren die de waarde van je bedrijf bepalen. De belangrijkste zijn Kwaliteit, Risico en Intrinsieke waarde.

Kwaliteit

De Kwaliteit Score geeft het niveau weer van je bedrijf als geheel, en ieder deel afzonderlijk, als het volledig is doorontwikkeld en effectief functioneert. Iedere score is ontwikkeld om de bedrijfsontwikkeling te meten ten opzichte van de standaard van een uitstekend presenterend bedrijf. Idealiter zou ieder bedrijf een niveau van 80 moeten nastreven op een schaal van 100.

Risico

De Risico Score toont aan hoe potentiële geldverstrekkers, investeerders of kopers tegen je bedrijf zullen aankijken in zijn huidige staat. Hoe hoger je risicoscore hoe kleiner de kans dat je slaagt in het realiseren van een gewenste financiering of succesvolle verkoop, totdat je het risiconiveau hebt verlaagd met het doorvoeren van gerichte verbeteringen.

Intrinsieke waarde

De Intrinsieke waarde toont de waarde van je bedrijf, gebaseerd op je eigen cash flows in het verleden en de toekomst. We tonen je de vele beïnvloeders van intrinsieke waarde, hoe je ze kunt meten, met welke methodiek je ze kunt verbeteren en hoe je de voortgang kunt meten. Zo creëer je duurzame waarde en zorg je dat het bedrijf altijd “verkoopklaar” is.

De VOP® toont de kwaliteit, het risico en de waarde van al je bedrijfsonderdelen, verdeeld over acht categorieën. Iedere categorie is verder onderverdeeld, zodat ieder sleutelgebied de juiste aandacht krijgt. 
De VOP® toont de kwaliteit, het risico en de waarde van al je bedrijfsonderdelen, verdeeld over acht categorieën. Iedere categorie is verder onderverdeeld, zodat ieder sleutelgebied de juiste aandacht krijgt. 
De balans die de VOP® opmaakt, geeft een duidelijk perspectief van de bedrijfswaarde die kan worden toegevoegd. Zo weet je precies waar elke inspanning en verbetering toe leidt.
De balans die de VOP® opmaakt, geeft een duidelijk perspectief van de bedrijfswaarde die kan worden toegevoegd. Weet precies waar elke inspanning en verbetering toe leidt. 
De gedetailleerde bevindingen en aanbevelingen helpen het maximale uit je bedrijf te halen, stap voor stap. Iedere bevinding en aanbeveling wordt naar prioriteit gerangschikt. Zo is altijd duidelijk waar de meeste aandacht aan moet worden besteed. 
Niveau 1 
Beschermen tegen terugval

Dit zijn de onderdelen die het fundament van iedere onderneming vormen. Noodzakelijk voor bestaansrecht. Niveau 1-initiatieven dienen als eerste te worden opgepakt om een gezonde basis voor je bedrijf te realiseren en terugval te voorkomen.

Niveau 2
Verbeteren kernprocessen

De VOP® toont de mogelijkheden om de toegevoegde waarde van je huidige processen te vergroten door continue verbeteringen en best practices. Niveau 2-initiatieven helpen je bij het maximaliseren van je bedrijfswaarde bij een gelijkblijvende omvang en marktpositie.

Niveau 3
Positioneren voor groei

Op dit niveau vind je de noodzakelijke verbeteringen die je bedrijf helpen bij het realiseren van winstgevende en duurzame groei. Niveau 3-initiatieven krijgen prioriteit wanneer niveaus 1 en 2 zijn geoptimaliseerd en helpen je de volgende stap te zetten.

Wil je weten wat Value Opportunity Profile® 
voor jouw bedrijf kan betekenen?

Neem vrijblijvend contact op