Maak online belangrijk binnen je bedrijf.

Oké, je hebt een website en vertelt iedereen die het wil lezen en horen welk probleem jij oplost. Je laat gelijk zien waarom jouw manier uniek is. Gefeliciteerd! Je hebt de basis voor iets moois neergezet.

En nu moet je door, want dit is slechts het begin! Leer jezelf en je collega’s om vanuit online te gaan denken. Door je website te zien als de motor voor je marketing en sales. Als het verkoopinstrument dat voor nieuwe leads (en dus nieuwe business) moet zorgen. Een instrument dat je up-to-date en aantrekkelijk moet houden om er van te kunnen profiteren.

Denk nu niet dat een mannetje of vrouwtje voldoende is om je basis in stand te houden. Hoe goed dat mannetje of vrouwtje ook is, de ontwikkelingen gaan zo hard dat je al snel weer achter de feiten aanloopt. Zonde van alle inspanningen en het geld dat je hebt gestoken in het vernieuwen van je online identiteit.

Trap ook niet in de valkuil die veel ondernemers maken. Ook al heb je de kwaliteiten van een schaap met 5 poten, ga niet alles zelf doen. Als een mannetje of vrouwtje al niet genoeg is voor succesvolle online laat staan dat je het zelf kunt. Online is een vakgebied dat zich razendsnel steeds breder én dieper ontwikkeld. Daarom is het vrijwel onmogelijk om voor een persoon te beheersen. Laat staan voor een drukke ondernemer.

Zoek de uitdaging in het bundelen van de krachten binnen je bedrijf. Leer je medewerkers om ‘online eerst’ te gaan denken. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Zeker als je een bedrijf van oudere, ervaren krachten hebt. Krachten die niet zijn opgegroeid zijn Internet, maar met de ochtendkrant en Nederland 1 en 2. Die hebben online denken en handelen niet in de genen. Dat moeten ze echt leren. Gebruik de voorlopers in je bedrijf om een start mee te maken en zorg ervoor dat de rest van je bedrijf leert aanhaken.

Begin met vaststellen welke activiteiten binnen jouw bedrijf nodig zijn voor succesvolle online. Bekijk kritisch of er mensen binnen je bedrijf de kennis en kunde hebben om een van de activiteiten te verrichten. Heb je bijvoorbeeld een medewerker die goed kan schrijven? Maak die verantwoordelijk voor het schrijven van blogs en nieuwsartikelen. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat het schrijven van goede artikelen tijd kost. Zo loop je alle processen en activiteiten af. Waarschijnlijk kun je niet alles beleggen. Houd er rekening mee dat je ondersteuning van externen nodig hebt. Zorg dan voor specialisten die je aanvullen en aanvoelen.

Heb je jouw online team samengesteld? Zorg er dan voor dat het geen eilandjes worden, maar een team dat elkaar versterkt. Een team dat anderen binnen je organisatie inspireert om zich te verdiepen in de mogelijkheden die online voor jullie bedrijf biedt. Doe dat stapsgewijs, want een dergelijk proces kost gewoon tijd. Als je het goed doet, zie je na een kwartaal de eerste resultaten van een anders denkend bedrijf. Cultuurverandering kost nu eenmaal tijd. Neem die ook.

Stel je er dus op in dat het tijd kost. Tegelijkertijd gaat het niet vanzelf. Het is best hard werken om de gewenste verandering te realiseren. Het aanbrengen van de juiste focus gaat je helpen.

Lees onze laatste blog uit de reeks en ga daarna vol nieuwe energie aan de slag: Welk doel streef je na?